وي ادامه داد: بزرگترين معضل بازار فروش سفال و سراميک کشور به توليد سنتي اين کالاها و نبود بهرهمندي از روشهاي مدرن و جديد رايج در بازارهاي جهاني مربوط ميشود.
رييس اتحاديه سفال وسراميک همدان با اشاره به اينکه استفاده از روشهاي سنتي نميتواند کالايي مناسب با سليقه بازار به وجود آورد، اظهار داشت: مشتري به دنبال کالايي مطابق با طرح اوليه است که در بروشورها مشاهده ميکند ،در حالي که کالاي توليد شده با دست نمي تواند آنچيزي باشد که در طرح اوليه ديده مي شود.
فخار با بيان اينکه کشورهاي رقيب ايران توجه زيادي به سليقه مخاطب دارد، خاطرنشان کرد: در بازارهاي پيشرفته اين سليقه خريدار است که به عنوان اصل اوليه لحاظ مي شود. اين در حالي است که کشور ما چندان به سليقه مخاطب و بازار توجه ندارد و اين باعث کاهش تقاضا ميشود.
وي از قيمتهاي متفاوت حمل ونقل و نبود بستهبندي مناسب توليدات صنايع دستي به عنوان معضلات اساسي در اين بخش ياد کرد و به ميراث آريا گفت: قيمتهاي بالا و متفاوت، بحث صادرات اين کالاها را ناممکن ساخته است. همچنين بسته بندي نامناسب و حمل سالم اين توليدات از ديگر مشکلات صادرات سفال و سراميک همدان به حساب ميآيد.
رييس اتحاديه سفال و سراميک همدان درباره هدف از راه اندازي اتحاديه سفال و سراميک همدان خاطرنشان کرد: حمايت از افراد و هنرمنداني که در اين رشته و صنف کار ميکنند يکي از دلايل اصلي راه اندازي اين اتحاديه بوده است. اما بايد گفت که اين اتحاديهها با توجه به بالا بودن هزينهها و حمايتهاي ناکافي دولت نميتوانند به اهداف خود پايبند باشند.
/111
انتهای پیام/